10 Haziran 2009 Çarşamba

Inkscape'te aradeğerleme efekti (interpolate)

Bu linkteki resimden alacağınız parçalarla kanat benzeri bir şekil oluşturacağız. Yukarıda bulunan linki kullanarak ulaşacağınız resim ölçeklendirilebilir vektörel grafik ( Inkscape svg) formatında ve açılan sayfada, sayfanın üst kısımlarında bulunan bağlantıya tıklayarak resmi indirilebilir. Açılacak sayfadaki resim hemen aşağıda gördüğünüz resimdir, o kanat benzeri şekillerdeki tüyleri kullanacağız.



Çalışmanın sonunda aşağıdaki resme benzer bir görüntü veya daha güzelini elde edebilirsiniz.



veya elinizde şöyle bir görüntü olabilir:




Ancak biraz dikkatli baktıysanız ikinci resimdeki doğal durmayan biçimi görmüşsünüzdür. Gerçi bu çalışmanın amacı güzel bir kanat figürü yaratmak değil. Bundan dolayı bu hatayı çok dikkate almıyorum. Ancak hata benzerimsi durum efekti öğrenirken efektin dikkat etmeniz gereken, efektin doğasında olan bir olay. Eğer bu efekti arasında geniş açıklık bulunan iki nesnenin arasındaki boşluğu taramak için kullanırsanız, ortaya çıkan görüntü gerçeklikten biraz feragat ediyor. En azından nesneler döşenirken uçlarının belirli bir kıvrım oluşturması gereken figürlerde. Nasıl mı? Mavi yuvarlağın olduğu yere bakın. Asıl amaç kanat şeklini yapmak değil de efektin kendisini öğrenmek olduğu için bu şekilde bırakıyorum, yoksa elimden kurtulamazdı. :) Eğer düzgün, kanatımsı bir şekil elde etmek istiyorsanız ellerinizden Inkscape ellerinizden öper.


İkinci kusur, dikkat ederseniz kanatların uçlarının bittiği nokta dümdüz bir çizgi üzerinde ilerliyor, oysa gerçekçi olması için kanatların uçlarının bittiği noktaların biraz daha eğimli bir çizgiyi takip ediyor görünmeleri gerekir. Aşağıdaki resimde yeşil çizgiyi veya buna benzer eğimli bir çizgiyi takip eden bir şekil daha iyi olabilir. Bunun için de tweak tool ellerinizden öper.




En üstte linkini verdiğim ve .svg formatındaki resmi indirip Inkscape ile açtıktan sonra resim içerisindeki grupları çözmeniz gerekiyor, ki böylece tek bir kanat parçasına, "tüy" dediğim şekle ulaşabilesiniz. Resmin içerisinde yer alan bütün nesneleri çözmek için bütün nesneleri seçmeniz gerekiyor (CTRL+A). Menü çubuğundan da aynı işlemi yapabilirsiniz (Düzenle>Tümünü seç).



































Gruplama ile ilgili kısa hatırlatmaya ihtiyacınız var mı? Gruplamak için, gruplamak veya grubunu çözmek istediğiniz nesneleri seçtikten sonra komut çubuğundaki grupla ve grubu çöz düğmelerini kullanarak amacınıza ulaşabilirsiniz. Gruplamak için ve grubu çözmek için ihtiyacınız olan düğmeler bunlar.


İndirdiğiniz resimde bir kaç farklı grup var. Kanatların içerisindeki tüyleri saklayan grubu da ayırdıktan sonra, aşağıdaki gibi tek bir tüyü seçin ve kopyalayıp yeni açacağınız bir Inkscape belgesine yapıştırın. Yeni açılmış ve içerisinde tek bir "tüy" olan belge ile çalışmaya başlayabiliriz.



Tuval üzerindeki tüyü seçili iken "CTRL+D" tuşlarına aynı anda basıp nesneyi çiftleyin, yani kopyasını oluşturun. Kopya hemen figürün üzerinde ve kendisini göstermiyor, ama seçili olan aslında kopyaladığımız figür. Kendisini göstermesi için araç kutusunda önce şuna (Gerçi nesneyi çifledikten sonra nesneyi tekrar seçmenize gerek yok, zaten işlem sonunda seçili olarak kalacaktır. Ama bu cümleyi yazmış bulundum.)ve sonra da araç kontrol kutusunda şuna veya şuna tıklayın. Kopyaladığınız nesnenin doksan derece döndüğünü görmeniz gerekiyor. Nesneyi doksan derece döndürdükten sonra taşıyarak tuvalde şuna benzer bir görüntü yakalamaya çalışın.




Üstte kalan tüy şeklini seçin, "SHIFT" tuşunu basılı tutarken diğer tüyü seçin ve şu yolu takip edin: (Efektler>Yoldan Oluştur>Aradeğerleme...) Aşağıdaki menü yolunda gayet belirgin (dikkat ettiyseniz menüde "Yoldan Oluştur" diyor, ki bu menünün altında "yol" olan nesnelere uygulayabileceğiniz efektler var) ancak bu efekti yalnızca yol olan nesnelere uygulayabilirsiniz. Menülere devam ediyoruz:






Aradeğerleme efektinin penceresi açılacak.




Burada yer alan seçeneklerden en görünen etkiyi yaratan "Ara değerleme adım sayısı", yani iki nesnenin arasına kaç tane kopyanın oluşturulacağı. Diğerlerini denedim ancak etkileri çok sınırlı. Mesela iki yöntem var. Ancak bu tüy şekilleri ile yaptığım aradeğerlemelerde çok fark göremedim. Gidip araştırmaya da üşeniyorum. Deneme yanılma yolu ile bu seçeneklerin etkilerini görebilirsiniz. "Bitiş yollarını çiftle" seçeneği ara değerlemenin yanında başlangıç ve bitiş şeklinini kopyasını oluşturuyor. "Üs" ise ara değerleme kopyalarını ilk seçtiğiniz nesnenin üzerinde yoğunlaştırıyor. Son olarak, ara değerleme adım sayısını arttırırsanız şöyle bir etki elde edebilirsiniz:
Mesela burada ara değerleme sayısını "30" olarak yazmıştım. Sayfanın yukarılarında gördüğünüz kırmızı kanatımsı figürde ise ara değerleme adım sayısını "10" olarak yazmıştım.

Ara değer olarak oluşturulan nesneler bir grup halinde oluşturuluyor. Bu grupları çözdükten sonra ara değer olarak efekt tarafından oluşturulan kopya nesneleri teker teker kullanıp şeklinize daha gerçekçi bir hava verebilirsiniz. Özellikle bu çalışmada kanat şekline daha gerçekçi bir hava verirseniz duacınız olacağı kesin.

Umarım yardımcı olabilmişimdir, görüşmek üzere. Yazım hataları için özür diliyorum.



3 yorum:

Anıl Özbek dedi ki...

martinamca günlüğünüz hayırlı olsun. Umarım açık kaynak ile ilgili içerik eksikliğimiz kısa zamanda kapanır böyle çalışmalarla.

İzninizle birkaç tavsiyede bulunmak istiyorum,

. Resimleri doğrudan Blogger'a yüklerseniz daha iyi olur, başka yerlere yüklemek daha sonradan takibini zorlaştırabilir.

. Menü yolları için ekran görüntüsü almak işlerinizi oldukça zorlaştırır, bunun yerine sadece Dosya> Farklı Kaydet benzeri ifadeler yeterli.

. Inkscape araçlarının simgelerini koymanız çok iyi olmuş, geçen ben de ekleyecektim onları ama ekran görüntüsü almayı ve kes yapıştır yapmayı göze alamadım, kaynak kodu indirip içinden bunları bulmaya da üşendim. Sonraki yazılarda da kullanırsanız güzel olur :)

. Yazılarınızın devamını dilerim, başarılar.

Adsız dedi ki...

teşekkürler, umarım bir faydası olur.

menü ve düğme resimlerinin çoğunu http://yfrog.com/5igruplapx adresine yükledim, teker teker ekliyorum. ayrıca hepsini çektiğim şekilleriye kullanıyorum, menü resimlerinin üzerinde hiç düzeltme yapmadım. resimler tamamlandığında bir daha uğraşmak zorunda kalmayacağım.

martinamca dedi ki...

Yukarıda ki adsız benim... :P