11 Haziran 2009 Perşembe

Inkscape ile dama tahta deseni

Önce arkaplanı oluşturacak büyük bir kare yapıyorum.


Elimi korkak alıştırmıyorum, karenin boyutlarını 2000x2000 px olarak belirliyorum.


Sayfayı oluşturduğum karenin büyüklüğüne ayarlamak için belge özellikleri penceresini açıyorum. (Dosya>Belge Özellikleri...) Manzara seçeneğini seçiyorum ve "Sayfayı seçime uydur" düğmesine tıklıyorum.


Belge Özellikleri penceresini kapattığınızda karenizin tuvale sığmadığını görürseniz "5" tuşuna basarak sayfayı tam olarak görebilirsiniz.


Şimdi dama tahtasının ufak karelerini oluşturacak şekilleri yapıyorum. Yine bir kareye ihtiyacım var, araç çubuğundaki yerini biliyorsunuz.


Bu kez karenin boyutlarını 200x200px olarak belirledim, küçük karemiz aslında çok küçük değil.


Kareyi boyutlandırdığımda ekranım şu şekilde gözüküyor olacak.


Küçük kare seçiliyken Ctrl+D tuşlarına aynı anda basıp karenin bir çiftini oluşturuyorum ve rengini yeşile yakın bir renge getiriyorum. Karenin mutlaka yeşil olmasına gerek yok, tuvalin altında alan renk paletinde siyah olmayan bir renge tıklarsanız bu da işimizi görecektir.


Daha önce yaptığım beyaz kare aslına yeşile çevirdiğim karenin altında kaldı ama emin olabilirsiniz ki hala orada. Yeşil kareyi altındaki beyaz karenin hemen yanına koymak için önce her ikisini birden seçmem gerekiyor. Farenin sol tuşu basılı iken her iki karenin büyüklüğünden daha büyük bir alanı seçiyorum. Daha sonra farenin sol tuşunu bıraktığımda her iki karem de seçili hale gelmiş oluyor.


Yeşil karemi beyaz karemin sağ tarafına yerleştirmek için hizalama ve dağıtım penceresini açıyorum.

Pencerenin içerisinde "Şuna bağıl:" (gerçi bu şuna dağıl olacak herhalde) seçeneğini "İlk seçilen" olarak değiştiriyorum ve hemen altında yer alan nesnelerin sol tarafını kancanın sağ tarafına dağıt" tuşunu tıkladığımda yeşil minik karem beyaz minik karemin sağına geliyor.



Bu sefer yanyana gelmiş olması gereken her iki kareyi tekrar seçiyorum.


Gruplamak için araç Ctrl+G kısayol tuşunu veya komut çubuğundaki düğmesine tıklıyorum. İki küçük karemiz bir grup oluşturdu. Bu grubun çiftini almak için, grupladığımız kare çiftimiz seçiliyken yine Ctrl+D kısayol tuşunu kullanıyorum. Her zaman ki gibi çiftlediğimiz nesnenin üzerinde, yeni oluşturduğumuz nesnemiz var ve seçili.

Yeni oluşturduğumuz kare çiftimizi dikey eksende çevirmek için kısayol tuşu olan "V" tuşuna basabilir veya komut çubuğundaki düğmesine basıyorum. Bu işlemi doğru bir şekilde tamamladıktan sonra yeşil karemiz solda beyaz karemiz ise sağ tarafta olacak.



Döndürdüğümüz kare grubunu, diğerinin altına getirmek için her ikisini farenin sol tuşu ile sürükleme hareketi yaparak seçtikten sonra hizala ve dağıtı penceresini açıyoruz ve "Nesnelerin üst tarafını kancanın alt tarafına hizala" düğmesine tıklıyoruz.


Bunu yaptığınızda iki kare grubunuz alt alta gelmiş olmalı.



Küçük kare grubunun ikisini de seçtikten sonra bunlardan tekrar bir grup oluşturacağım.

Şimdi küçük karelerimden oluşturduğum karelerimi büyük siyah karenin sol üst köşesine taşımak için önce büyük siyah kareyi seçiyorum. Daha sonra Shift tuşunu basılı tutup küçük karelerden oluşturduğum yeşilli beyazlı kare grubunu seçiyorum.


Hizalama ve dağıtım penceresini açıp "İlk seçilen" seçeneğini seçip "Sol tarafları hizala" ve "Üstleri hizala" düğmelerine basıyorum. Kare grubum siyah karenin sol üst köşesine hizalanıyor.


Küçük kare grubunu seçin ve Düzenle>Kopya>Döşenmiş Kopyalar Oluştur... yolunu izleyin. Herhangi bir ayarı değiştirmeden pencerenin aşağısında yer alan "Satır, sütun" özelliklerini "5x5" olarak ayarlayın ve "Oluştur" düğmesine tıklayın.





Sonuç aşağıdaki gibi olacak. "Döşenmiş kopyalar oluştur" penceresi içerisindeki seçeneklerle oynayarak tek bir nesneden çok farklı sonuçlar alabilirsiniz. Ayrıca yeşil dama tahtası olmaz diyorsanız arkadaki siyah kareyi kaldırıp siyah beyaz bir damalı desen oluşturabilirsiniz.



Okuduğunuz için teşekkür ediyorum. Bu ders http://screencasters.heathenx.org/ adresinde yer alan 2008 yılı içerisinde kayıtlı bir dersten esinlenmiştir. İyi günler.



2 yorum:

Gökbey Uluç dedi ki...

Bu dersi hazırlamak ne kadar süreni aldı?
Tek tek resimleri alacaksın, sonra günlüğe geleceksin, bunları yükleyeceksin, e bunlara açıklamada yazılması gerekiyordur. :)

Neyse, emeğine sağlık.

martinamca dedi ki...

2 saat alıyor. Aslında resimleri çekmek ve imageshack.us'e yüklemek sorun olmuyor. Resimlerin hepsini Ksnapshot ile alıyorum, ilkbaşta sandığımdan daha yetenekli bir görüntü yakalama aracıymış. Resimleri pencere olarak, programın içerisindeki düğmeleri bile çekebiliyor. :) Resimler de olunca açıklama yazmak daha da kolay oluyor aslında. Teşekkürler.